Social

Mai întâi invenția, apoi regulamentul. Ce trebuie să știi despre utilizarea trotinetelor electrice în Moldova

În anul 2020 la Chișinău, a fost lansat primul serviciu de închiriat trotinete electrice. Noutate bună, întrucât cei care nu-și pot permite să procure o astfel de unitate de transport o pot avea la îndemână pentru anumite ore atunci când au nevoie de ea. De ce acest mijloc de deplasare capătă popularitate? Pentru că este o modalitate de a ne deplasa liber și ușor în sectoarele aglomerate din oraș. Un alt punct forte este faptul că trotineta electrică este mai prietenoasă mediului în comparație cu alte mijloace de transport și, totodată, este mai ieftină de întreținut (dacă e să facem comparație cu o mașină). Toate bune și frumoase până în momentul în care încadrăm acest tip de transport în mecanismul general de funcționare traficului din Moldova. De ce? Pentru că în Regulamentul circulației rutiere al Republicii Moldova încă nu este introdusă noțiunea de „trotinetă electrică”. Ce înseamnă acest lucru vă explicăm în continuare.

Mai întâi de toate, vrem să vă spunem de ce scriem acest material. În data de 14 septembrie, un copil a fost lovit de o persoană care circula pe o trotinetă electrică. În urma loviturii, copilul s-a ales cu o claviculă fracturată. Incidentul a avut loc la Valea Morilor, iar ulterior a fost reflectat pe rețelele sociale.

Ne întrebam în redacție cum funcționează procesul de utilizare a trotinetelor la noi în țară, pentru că se întâmplă să vedem că unele persoane care circulă cu o trotinetă nu respectă regulile de circulație, altele aleg să împartă trotineta la doi în același timp, iar uneori unitatea de transport este utilizată chiar de copii minori. Așa că am decis să cercetăm un pic subiectul.

Primul lucru pe care l-am făcut a fost să discutăm cu Poliția Republicii Moldova, în urma căreia avem următoarele:
#1. în prezent, legislația nu prevede nimic, pentru că în regulamentul circulației rutiere încă nu este introdusă noțiunea de „trotinetă electrică”;
#2. persoana care se face vinovată de vreun accident rutier cu implicarea trotinetei electrice va fi amendată. În cazul în care accidentul rutier este produs de un minor, atunci amenda este achitată de părinții acestuia. În același timp, persoanele care circulă pe trotinetă nu pot fi sancționate pentru simplul fapt că circulă prin oraș sau că încalcă vreo prevedere a Regulamentului Circulației Rutiere (RCR);
#3. statistica cu privire la accidentele provocate de trotinetele electrice nu există, acest tip de accidente sunt incluse la categoria accidente rutiere produse cu implicarea altor tipuri de autovehicule.

E de menționat că, încă în luna august a anului trecut, cei de la Ministerul Afacerilor Interne anunțaseră că lucrează la un proiect care ar reglementa utilizarea trotinetelor electrice. Conform Nataliei Golovco, ofițera de presă a Inspectoratului Național de Securitate Publică, și la momentul de față se lucrează la un astfel de proiect, doar că acesta se află abia la etapa de avizare. Ce se va întâmpla după ce proiectul va fi aprobat în variantă finală? Regulamentul Circulației Rutiere va fi completat cu un nou aliniat, iar „după sintagma biciclete, se completează cu sintagmele triciclete, trotinete electrice, ciclomotoare”. Acest proiect presupune următoarele reglementări:
# câte persoane pot urca pe aceeași trotinetă, în funcție de capacitatea acesteia;
# persoanele trebuie să poarte casca de protecție;
# trotinetele electrice vor avea posibilitatea să se deplaseze doar pe piste special amenajate (piste pentru bicicliști), iar în cazul că pistele nu există circulația lor este permisă numai pe sectoarele de drum unde viteza maximă admisă este de 50 de kilometri pe oră;
# pe carosabilul drumului, deplasarea trotinetei electrice este permisă doar persoanelor care au împlinit vârsta de 16 ani;
# utilizatorii de trotinete electronice nu vor avea dreptul să utilizeze telefoanele mobile sau căști audio în timp ce conduc acest mijloc de transport.

Doar un răspuns încă nu îl avem: CÂND va fi gata proiectul.

Ce se întâmplă deocamdată?

Cu procurarea unei astfel de unități de transport e clar: părinții cumpără pentru ei, iar uneori și pentru copiii lor. Responsabili de siguranța în trafic rămân tot ei deocamdată. Ce se întâmplă cu închirierea? Am întrebat două companii care oferă servicii de chirie pentru astfel de transport. Vârsta de la care se permite închirierea variază de la 16 la 18 ani în funcție de companie. Referitor la minori, ambele companii au spus că în cazul în care părinții dau trotineta închiriată copiilor lor, doar ei poartă responsabilitate.

„Nu este de dorit și noi nu recomandăm să facă aceasta. Acest lucru ține deja de responsabilitatea părinților. Noi nu avem posibilitatea să monitorizăm cine le folosește. Pentru a înregistra un cont, este nevoie de un card. Iar tânărul sub 16 nu posedă un card bancar. Deja cine și cui i se înmână trotineta și contul cu părere de rău nu putem ști”, ne-au comunicat cei de la DUCK.

„Se permite și minorilor doar cu acordul părinților și cu aflarea lor lângă copil. Părintele poartă răspundere de copil dacă nu-l monitorizează”, ne-au comunicat cei de la Bolt.

Concluzie: doar părinții sunt responsabili.

Mergem mai departe. Dacă vorbim de securitate în trafic, în acest caz avem două elemente foarte importante: cunoașterea regulamentului rutier și echipamentul de protecție.

Din păcate, verificarea cunoașterii regulilor de circulație pentru anumite unități de transport, la noi în țară, nu se face. Nu doar în cazul trotinetelor, dar și în cazul altor unități de transport – de exemplu în cazul bicicletelor. Nici la școală nu se acordă suficientă atenție acestui capitol, astfel, mulți ajung să urce pe trotinetă fără a cunoaște regulile de circulație punându-și viața în pericol.

Echipamentul de protecție este și el o problemă, întrucât cei care oferă chirie trotinetelor nu oferă echipament, astfel fiecare persoană care închiriază o trotinetă trebuie să-și asume singură responsabilitatea pentru echipamentul de protecție. Același lucru este valabil și în cazul celor care procură o trotinetă electrică. În această situație, poliția poate doar să vină cu recomandări.

„Până va fi modificat în lectura a doua noul regulament de circulație rutieră, venim cu recomandări generale pentru utilizatorii trotinetelor rutiere rugându-i să nu circule pe a doua sau pe a treia bandă, să nu se deplaseze printre autovehicule, să nu meargă cu viteză mare, să fie echipați cu o cască și cu o vestă fluorescentă”, ne-a mai comunicat ofițera de presă a Inspectoratului Național de Securitate Publică.

În altă parte cum funcționează?

Trotinetele electrice prind popularitate nu doar la noi, ci și în întreaga lume. Cel mai apropiat exemplu este România, care a reușit în luna februarie 2020 să reglementeze, printr-o ordonanță, utilizarea acestui tip de transport. Acum în țara vecină, funcționează următoarele reguli:
# trotinetele electrice pot fi conduse doar de persoane care au vârsta de cel puțin 14 ani, transportul pasagerilor fiind interzis;
# trotinetele electrice vor fi conduse numai pe pista pentru biciclete, iar în lipsa acestei piste, vor putea circula doar pe sectoarele de drum unde viteza maximă admisă pentru circulația vehiculelor este de 50 km/h, iar viteza maximă admisă pentru trotinetele electrice este de 25km/h;
# casca de protecție este obligatorie pentru conducătorii de biciclete și trotinete electrice a căror vârstă este sub 16 ani, atunci când se deplasează pe partea carosabilă;
# echiparea trotinetelor electrice care circulă pe drumurile publice cu mijloace de iluminare și dispozitive reflectorizant-fluorescente este obligatorie, iar circulația pe timp de noapte fără aceste mijloace și dispozitive în stare de funcționare este interzisă.

E de menționat că această ordonanță ține doar de circulația trotinetelor pe drumurile publice. Ce ține de parcuri, orașele din România decid separat. De exemplu Cluj, tot în 2020, a interzis circulația acestora prin parcuri, pe când în București circulația acestora este permisă pe piste speciale, însă rămâne a fi o problemă nerezolvată încă.

Utilizarea trotinetelor electrice este permisă în mai multe țări europene precum Germania, Franța, Austria, Elveția. În unele țări se permite zonal (în anumite orașe). De exemplu, în UK circulația acestora este permisă doar zonal cu anumite condiții, totuși la nivel de stat, circulația trotinetelor pe trotuare și drumuri publice este deocamdată interzisă, iar punerea lor în circulație se află la etapa de testare. Ceea ce încearcă să facă fiecare stat este să testeze și să introducă anumite reguli care ar face circulația trotinetelor electrice una sigură, întrucât acestea într-adevăr pot fi o alternativă prietenoasă mediului, dar și comodă când traficul e îngreunat.

În tot acest proces este importantă reglementarea, dar și monitorizarea respectării regulilor de circulație. Majoritatea statelor/orașelor în care au fost puse în circulație trotinetele electrice lucrează continuu la trei aspecte: vârsta celor care le închiriază, spațiul de circulație (trotuarele și parcurile sunt tot mai des excluse) și siguranța în trafic (în special echipamentul și viteza).

Când a fost lansat primul serviciu de închirie a trotinetelor electrice la Chișinău, primarul capitalei, Ion Ceban, declarase că „mai este de muncit cu privire la crearea infrastructurii pentru aceste tipuri de transport, dar facem pași mici, dar siguri în acest sens pentru crearea condițiilor în capitală”. Am încercat să aflăm ce pași face primăria acum pentru reglementarea acestui tip de transport. Nu avem încă un răspuns, dar vom reveni.

Concluzie finală: mai întâi a apărut invenția, apoi regulamentul. Până se perfectează unul și în Republica Moldova, aveți grijă de siguranța voastră și a celor din jur respectând regulile generale de utilizare a unei trotinete electrice.

Back to top button